Tuesday, April 12, 2011

Iwan Tenggelam. Dangdut Mati...(Petikan Utusan Malaysia 12.4.2011)


Iwan Tenggelam. Dangdut Mati...
(Inilah cover album Karaoke Iwan yang terakhir, yang hanya menyelitkan 1 lagu baru gubahan Arief Iskandar, (Mas Iik) seorang penggubah muzik dangdut kontemporari Indonesia yang terkenal pada masa ini. Lagu tersebut berjudul Jalan Lurus, yang bertemakan keagamaan)

(Petikan Tulisan : Hasnurul Mohamed)

Wan Shahman Wan Yunus atau lebih dikenali dengan panggilan Iwan secara peribadinya berkata, irama dangdut telah lama berkubur dan tidak mungkin akan bangkit kembali.

Kata pemilik album Cinta Gunawan, kalau boleh dia enggan mengulas tentang kematian muzik dangdut dalam industri muzik tanah air kerana dia telah banyak berubah dan tidak lagi menerbitkan album dangdut.

Bagaimanapun, pelantun lagu Fantasia Musim Cinta ini,tidak dapat lari daripada menjawab soalan hits kerana kunci kegemilangan dangdut dipegang olehnya bersama Amelina.

"Dangdut sudah lama hilang, Ia pergi bersama Amelina dan saya akui, diri saya juga tenggelam sejak ketiadaan dia'.

"Selepas Amelina menyepikan diri daripada industri hiburan, memang tidak ada satu pun penyanyi yang boleh menggantikan tempatnya.

" Hanya dia sahaja yang mampu dan pernah mengangkat irama dangdut di Malaysia ke tahap yang paling tinggi." kata penerbit, komposer dan penyanyi lagu-lagu berirama dangdut ini dalam pertemuan eksklusif di studionya di Sentul, baru-baru ini.

Kebetulan

Kata Iwan yang pernah menerbitkan album Superduet Hits (1998), Dang Dang Dut 2 (1998), 5 Ratu Dalam Pesta Dangdut dan banyak lagi, zaman kegemilangan dangdut yang pernah dikecapinya kini tinggal kenangan.

Baginya, waktu yang berubah banyak mengubah dirinya dan tidak mungkin di dapat putar semula zaman kegemilangan dangdut."memang benar, tiada sesiapa pun mampu untuk berbuat apa sahaja untuk kembalikan dangdut dipersada muzik hari ini.

"Lihatlah saya, hilangnya pasangan duet (Amelina) yang amat sesuai dan secocok dengan saya, tidak boleh tempatnya diganti oleh penyanyi lain. "inilah hakikatnya, sekali pun orang dari dalam industri muzik yang membunuh muzik dangdut, itu sekadar faktor kebetulan.

"Sebenarnya kekuatan muzik dangdut terletak di tangan Amelina dan ianya sudah berakhir". Kata Iwan yang tidak lagi ghairah untuk mengikuti perkembangan dangdut.

Kata Iwan lagi apabila tiada muka baru (penyanyi) yang sanggup menyanyikan lagu-lagu berentak dangdut, irama itu akan terus dilupakan. Hanya jika ada yang sanggup, mungkin dangdut boleh didengarkan lagi tetapi bukan sebagai genre lagu yang popular.

...bersambung...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...