Wednesday, April 13, 2011

Mas Idayu - Dangdut Versatile (Petikan Utusan Malaysia 12.4.2011)


(salah satu daripada album Mas Idayu - Dunia Cinta)

(Petikan Tulisan : Hasnurul Mohamed)

Dangdut Versatil - Mas Idayu..

Antara Mas Idayu, Sheeda, Haiza ataupun Shikin, tiada seorang pun yang menyandang gelaran Ratu danmgdut selepas Amelina menyepi dari Industri Muzik tanah air. Walaupun Mas Idayu dirasakan boleh menggantikan tempat yang dikosongkan oleh Amelina, namun selepas 10 tahun, gelaran itu tetap tidak disandang oleh mana-mana penyanyi dangdut lain.

Ketika bertemu Mas Idayu baru2 ini, dia yang pernah melahirkan album berkonsepkan dangdut bersam asyarikat rakaman Warner Music, Cintaku 100% memberitahu, jiwanya sebagai penyanyi dangdut masih utuh."Memang tiga album pertama saya bukan borkonsep dangdut. Album pertama yang memuatkan lagu Gelora Cinta berkonsepkan rock.

"Album kedua, Cinta Dan Adat ialah sebuah album berkonsep komersil pop, album ke 3 pula Remix 70-an bersama A Razak Ismail. Apabila tampil album ke -4 berkonsepkan dangdut, Cintaku 100%, saya telah jatuh cinta dengan irama ini.

"Itulah titik pertama saya untuk terus memperjuangkan irama dangdut, biar pun ada yang memandang sebagai muzik kelas bawahan" kata pemilik album Dunia Cinta (1997), Bolehlah Boleh (1999), Mas Idayu 1001 (2002) dan Kekal 1001 (2008)

Menurut Mas Idayau yang mesra dipanggil Ayu, dia mengakui, apabila Amelina muncun dengan album Rindu (1995)dia pula dengan album Cintaku 100%, mereka bersaing untuk meletakkan diri di kedudukan terbaik dalam industri muzik. Bagaimanapun, dia akur apabila gelaran itu diberikan dan memihak kepada Amelina.

Apabila Ratu Dangdut itu menghilang, ramai yang memandang kepada beliau sebagai pengganti."Saya tidak pernah beranggapan diri saya sebagai pengganti Amelina atau pemegang gelaran Ratu Dangdut. Apa ynag saya lakukan dahulu sampai sekarang iailah terus memperjuangkan irama dangdut dengan harapan, lagu-lagu dangdut tidak terus dipinggirkan.

"Bukan untuk mendabik dada tetapi sekadar memberitahu umum bahawa penyanyi dangdut adalah versatil. Bagi apa saja lagu kepada kami, kami boleh menyanyikan dengan baik." katanya.

Ayu tertanya2 mengapa lagu-lagu yang dikatakan genre atasan seperti jazz, blues, r&b soul maupun pop yang dibawa dari luar, diberikan sokongan oleh radio tempatan. Bagi dirinya, tiada beza jika muzik dangdut dibawa dari Indonesia atau mempunyai pengaruh lagu Hindustan kerana muzik adalah universal.

"Saya berharap sangat stesen radia membuka ruang kepada semua jenis muzik atau irama seperti yang diamalkan oleh stesen Radia berfrekuensi 180, Muzik Aktif, katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...