Tuesday, April 12, 2011

Shikin - Jangan Anak Tirikan Dangdut (Petikan Utusan Malaysia 12.4.2011)


(Album Yang...Yang...Yang)
(Petikan Tulisan : Hasnurul Mohamed)

" Orag melihat kami penyanyi lagu-lagu Dangdut ini bersidai di kelab-kelab dangdut. Sedangkan pada hakikatnya, kedudukan kami bukan disitu. Lebih mudah kalau kita menyanyi tanpa perlu gelek sana sini. Lagi pun Dangdut moden kontemporari yang dirintis Amelina, tidak memerlukan kita gelek gerudi seperti Inul dari Indonesi".

:Apa yang dimushkilkan adalah kami penyanyi2 dangdut di Malaysia ini, kita sendiri tidak tahu mengapa tidak ada orang dalam Industri ini meletakkan muzik Dangdut berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan genre2 lain. Sebaliknya lebih rela melihat muzik ini mati, dihina, dikelaskan sebagai muzik bawahan" kata shikin yang begitu kecewa apabila irama dangdut dianaktirikan dalam industri muzik tanah air.

Shikin yang muncul dengan album sulungnya Yang...Yang..Yang (1998) turut memberikan pandangannya bahawa selepas era Mas Idayu, Sheeda, Haiza, dan Ani Mayuni, tiada penyanyi dangdut wanita yang muncul sebagai pelapis.

"Habis Era kami, habislah. Untuk tampil sebagi penyanyi dangdut, hati seseorang itu mesti ikhlas. Tidak perlu berpura-pura kerana di genre muzik mana sekalipun perlu ada keikhlasan. Tidak mustahil 10 tahun lagi generasi muda bukan sahaja terpaku apabila mendengar Amelina bukan sahaja mewarnai persada seni tetapi mendominasi muzik Malaysia". Kata Shikin yang pernah berkongsi albim 5 Ratu Dalam Pesta Dangdut (1997) bersama Ayati tasrip,Wan dan Maslena

* Fakta tentang Shikin : Seorang penyanyi dangdut sejati kerana beliau bukan saja ikhlas menyanyikan lagu dangdut bahkan pernah berkata hidup matinya bersama dangdut.

...artikel selanjutnya..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...