Wednesday, April 13, 2011

Sheeda Tidak Angkat Kaki (Petikan Utusan Malaysia 12.4.2011)

(Petikan Tulisan : Hasnurul Mohamed)

Bagi pemilik nama penuh Rashidah Hamid atau Sheeda memulakan langkah sebagai penyanyi dangdut pada tahun 1996 menerusi album Angkat Kaki yang terjual sebanyak 50,000 unit. Setahun kemudian Sheeda tanpil dengan album Puteri Dangdut berkata, sesuatu perlu dilakukan untuk mengubah mentaliti sesetengah pihak yang bersikap prejudis terhadap irama Dangdut.

Katanya, sekiranya industri muzik negara ini berkembang dengan sihat, stesen2 radio ini perlu membuka minda agar lagu2 dangdut tidak dipinggirkan. Tegasnya apabila sesetengah stesen radio enggan memutarkan lagu dangdut ia akan menjadi ikutan stesen radio lain."Walaupun yang tinggal pada masa ini tidak ramai, dia akan terus memperjuangkan irama ini. Belia menambah walaupun tidak ada album baru, namun show penyanyi dangdut tetap ada. Beliau yang pernah tampil bersama Amelina menerusi lagu Secangkir Madu Merah (Oa Itje Trisnawaty)

Kalau di India atau di Indonesia, artis2 dangdut bertapak berpuluh tahun lamanya kerana mereka disokong oleh rakyat negara masing-masing. Beliau menambah sifat merendahkan muzik dangdut adalah kerana adanya rasa cemburu dengan irama ini kerana bukan semua penyanyi mampu menyanyikan lagu ini dengan baik ujarnya.

Sheeda yang pernah mencapi jualan album 450,000 unit melalui album Dang Dang Dut 1 yang mengandungi lagu Gadis Atau Janda, memperjelaskan sekiranya gelek yang menyebabkan menjadi masalah sehingga membunuh terus muzik dangdut, itu boleh diperbaiki.

(Ulasan; Kenyataan Sheeda memang jelas kebenarannya. Ramai penyanyi Dangdut Indonesia yang tak perlu goyang atau gelek tetap menjadi Artis Top seperti Evie Tamala (kini bertudung), Ikke nurjanah, Cici Faramida, Iyeth Bustami, Anies Fitriyah, Erie Suzan Dll)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...