Friday, April 15, 2011

Kekesalan Ruslan Mamat

(Petikan Tulisan : Hasnurul Mohamed)

"Sepak Tunggul....semuanya secara kebetulan apabila saya mencipta lagu berentak dangdut. Jika berbicara tentang muzik, muzik ini berpusing. Ia ada zaman Vakum, ia juga bermusim. Muzik adalah mengikut peredaran zaman, berubah mengikut teknologi tetapi penyanyi lagu-lagu dangdut yang sejati tidak akan berubah.

Penyanyi lagu-lagu dangdut adalah seorang penghibur yang berbakat. Ini kerana untuk melantukan lagu-lagu dangdut vocal mesti hebat. " mengapa saya kata begitu? sebab dangdut kontemporari seperti yang dibawakan oleh Amelina tidak bersandarkan kepada gelek"

Begitulah bicara yang yang menjadi pembuka kata komposer yang juga penerbit album dangdut, Ruslan Mamat yang meluahkan pandangannya mengenai muzik dangdut di Malaysia. Ruslan berkata generasi hari ini tidak menyedari bahwa lagu-lagu yang dinyanyika oleh kumpulan One Nation Emcess ataupun kumpulan Ahli Fikir dari Singapura, adalah lagu2 yang melodinya diselitkan elemen dangdut.

Bagaimanapun sukar untuk difahami mengapa dangdut dipandang remeh oleh sesetengah pihak yang snaggup meletakkannya sebagai kelas bawahan. " Saya kecewa setiap kali bercakap tentang dangdut disini. Bertahun lamanya saya memendam rasa kesal apabila irama yang seindah itu direndah-rendahkan."

"Bukan orang luar yang merendahkan dangdut tetapi kita sendiri sedangkan dalam muzik tidak ada kelas-kelas. Era kegemilangan Dangdut di Malaysia adalah era Amelin dan Iwan. Hilangnya Amelina dari persada seni hilanglah semuanya.

"Sepuluh tahun akan datang, bukan sahaja tidak muncul seorang penyanyi dangdut seperti Amelina, tetapi juga tidak mungkin dangdut dikembalikanpada kedudukan yang pernah dikecapi oleh semua penerbit album dan penyanyi lagu2 dangdut" Luah Ruslan Mamat melemparkan pandangan kosong.

Walau pun dia akur dengan keadaan muzik bermusim, cerita Ruslan, dizaman kegemilangan Irama Dangdut dalam industri muzik, pendapatan penyanyi dangdut pernah mencecaj RM40,000.00 sebulan. Itulah Anggaran pendapatan Ameluian...paling busuk, hasil daripada show, dia adapat RM30,000.00 sebulan.

Tetapi sekarang janag kata penyanyi dangdut nak mengecapi perrolehan macam itu,, kita yang jadi penerbit album dangdut lagi teruk, katanya terus terang. Katanya lagi penyanyi dnagdut tidak perlu gelek atau gedik. Cukup dengan mengangkat tangan, memberikan isyarat satu jari dan membuat satu pusingan.

"Begitulah persemmbahan Amelina. Dia sendiri tidak pernah geek kerana kekuatan vokalnya sudah cukup untuk melantunkan lagu-lagu dangdut. Mas Idayau juga tidak gelek keterlaluan. Mungkin saya perlu jelaskan disini, dangdut kita bukan dangdut tulin seperti yang bertapak di Indonesia, dibawakan oleh Rhoma Irama.

Dangdut kita dangdut moden, dangdut pop. Kalau nak buat senamrobik inilah tempo yangs esuai. Kebanyakan penyanyi dangdut Indonesia, kaya raya belaka, termasuklah Inul yang gelek gerudi sampai kelantai.

Penyanyi dangdut kita ada keterampilan, bukannya lucah seperti mana pandangan mereka yang bencikan ireama ini, tegasnya. Ruslan Berkata sudah sampai masanya mentaliti dangdut dipandang sebagai muzik kelas kedua diubah.

Komen Dhangduter:

1) Menjadi penyanyi dangdut atau menyanyikan lagu dangdut bukanlah sesuatu yang mudah. Memang penyanyi danagdut memiliki kekuatan vokal yang baik. Penyanyi rock atau Jazz belum tentu boleh menyanyi lagu Dangdut atau lenggok melayu dengan baik tetapi penyanyi dnagdut mampu menyanyikan lagu genre lain dengan baik (Contoh : Rere (Dangdut Bosas), Erie Suzan (Dangdut R&B, Blues -album Jangan Buang Waktuku), Adi Sahrul (Lagu Sendiri, Terlena di ubah ke dangdut R&B), Iyeth Bustami (Zapin Dut - Laksaman Raja Di Laut)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...