Friday, April 15, 2011

Tidak Mungkin Bangkit Semula.....Iwan

(Petikan Tulisan : Hasnurul Mohamed)
Musik Dangdut yang dibawa oleh Ratu Dangdut dan Raja Dangdut, Iwan dan Amelina pernah menguasai industri muzik tanahair sekitar tahun 1990-an. Ketika itu, lagu Memori Daun Pisang (oa: Solid AG & Ine Cinthya) dan Semakin Rindu Semakin Asyik menjadi siulan anak-anak muda. Kemunculan Amelina pada tahun 1994 dengan album sulungnya, Amelina mambuka ruiang yang cukup bagi penyanyi lain seperti Mas Idayu, Sheeda Angkat kaki, Haiza, Ani Maiyuni dan Shikin untuk melahirkan album berentak dangdut.

Ketika Amelina muncul dengan album ke-2nya berjudul Asyik, syarikat rakaman mengaut untung hasil jualan album penuh dan kompilasi dangdut. Bahkan ada individu yang pernah menerajui syarikat rakaman bertaraf antarabangsa mengalami kerugian RM5 juta ekoran tindakannya membeli sebuah syarikat rakaman tempatan, mengalami kerugian. Hasil jualan album-album dangdut membolehkannya individu berkenaan melunaskan segala hutangnya.

Sebenarnya perintis lagu-lagu dangdut dalam industri muzik tempatan adalah Zaleha Hamid, tetapi dengan kemunculan Amelina yang mengetengahkan konsep dsangdut kontemporari mencetuskan fenomena dangdut di negara ini. Simbiosis antara Amelina bersama Iwan terus melonjakkan irama dangdut yang bukan sahaja gah dipasaran tempatan tetapi juga kepasaran muzik Indonesia da Jepun.

Ketika dngdut berada diera kemuncaknya, sebuah stesen radia enggan memutarkan lagu irama dangdut dengan alasan ia adalah muzik kelas bawahan, dangdut bukan lagu kita, bukan lagu tempatan. Tidak cukup denmgan mengharamkanm dangdut, irama itu terus dipukul oleh pihak yang sama dengan mengklasifikasikannya sebagai muzik kelas bawahan. Dalam erti kata ynag lain, penggemar lagi-lagu dangdut adalah low class.

Sedangkan muzik adalah bersifat universal tiada kelas atasan,pertengahan atau bawahan. Mengapa perlu dangdut dipandang jijik, jelek dan kotor oleh pihak yang sepatutnya membantu irama itu duduk di salah satu sudut dalam industri muzik tanah air?

Jika seseorang itu benar-benar bencikan elemen dangdut dalam sesebuah lagu, mengapa ramai yang terkinja-kinja apabila mendengar lagu tema piala dunia 2010, waka waka nyanyian Shakira? Jika pelantun lagu Waka Waka itu Mas Idayu, Sheeda, Haiza Shikin , Ani Maiyuni, adakah ia diterima mereka yang memandang hina kepada irama Dangdut? Atau Ditelan saja keangkuhan dengan mengatakan itu adalah World Music!

Ulasan Dhangduter :

1) Secara umumnya di Malaysia semua tahu radio mana yang mengharamkan dangdut. Sejak dahulu hingga kini, radio yang memperjuangkan lagu Melayu tersebut mengharamkan dangdut. Kadang-kala ia sendiri terperangkap dengan pengharamannya kerana terdapat banyak juga lagu pop Indonesia sekarang yang menyuntik elemen dangdut dalam muzinya khasnya lagu dari band-band mereka seperti lagu Hampa Hatiku (Ungu feat Iis Dahlia)

2) DiMalaysia juga terlalu banyak drama atau kisah yang disiarkan di TV yang menonjolkan dangdut itu kotor dan menjijikkan, peruntuh rumahtangga dll.Fenomena ini sering ditonjolkan dalam babak di Nite Club, dimana orang separuh umur atau golongan tua menari, berpeluk dan mabuk2 bersama pelayan kelab atau GRO). Hasilnya secara umumnya semua orang berpendapat Dangdut itu hanya untuk golongan tua.

3) Di Malaysia tidak ada langsung program yang menayangkan perkembangan lagu dangdut yang terkini (sudah tentunya dari Indonesia). yang dipaparkan hanya media hanya kisah Goyang Gerudi sahaja. Sedangkan di negara asalnya ia sudah memasuki fasa terbaru dengan menggabungkan dangdut dengan muzik Melayu, R&B, Rock Dll. Lihat sahaja pada lagu2 nyanyian Saiful Jamil (Jangan Bilang2, Tulus dan Jujur), Safar KDI (Putar Haluan), Iyeth Bustami, Group 8 Diva Dangdut (Sabda Cinta), Ikke Nurjanah, Puji Andhyna 9Cemburu, Erie Suzan (Jangan Dekati Aku) Dan ramai lagi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...